Comunicarea, bat-o vina!

Ma gandeam sa vorbim putin astazi despre problemele de comunicare si  diferenta de perceptie a oamenilor in anumite situatii.

Acestea fiind spuse, sa aflam de ce majoritatea persoanelor ajung sa aiba probleme de comunicare. Raspunsurile pot fi impartite. Parerea mea despre aceasta situatie este ca de cele mai multe ori oamenii, avand idei diferite despre ce inseamna un lucru, ajung la un dezacord si ulterior la un conflict in cazul in care nu se clarifica dezacordul.

Cum clarificam acest dezacord?

In primul rand, trebuie sa fim constienti de faptul ca fiecare dintre noi a avut parte de propriile experiente, a crescut intr-un anumit mod si a fost educat intr-un anumit stil, ceea ce ne face automat diferiti unii fata de altii. Constientizarea acestor diferente reprezinta primul pas.

Al doilea pas ar fi pur si simplu sa intrebam. “Ce vrei sa spui cu asta?“. E cel mai simplu si mai rapid. In momentul in care nu intelegi ce vrea sa spuna persoana cu care discuti, intrebi asta. In momentul in care trecem cu vederea, creierul nu va stii ce sa inteleaga, va alege calea pe care o cunoaste si va ajunge la o concluzie care nu intotdeauna poate fi cea corecta.

Desigur, indicat ar fi ca in momentul in care intrebam, sa ne mentinem sub control orice tonalitate ce ar urma sa dea catre sarcasm sau agresivitate. Agresivitatea aduce la randul ei si mai multa agresivitate.

O buna parte din conflictele care se ivesc se bazeaza pe aceaste diferente de comunicare. Conflicte ce ar putea fi usor evitate doar daca ne-am stradui putin mai mult sa ascultam si sa intelegem ce incearca sa ne spuna cel din fata noastra fara a incepe sa ne agitam pentru ca ar fi fost posibil sa ne raneasca orgoliul (si trebuie sa recunoastem ca orgoliul este destul de naravas si sa nu dea ‘ăl de sus sa il zgandarim pentru ca face tare urat).

De multe ori oamenii ajung sa se simta atacati de unele lucruri pe care le spun ceilalti oameni, desi nu intotdeauna ar fi valabil ca ceea ce se spune cineva sa fie si transmis intentionat in acest mod.

In cazul in care o persoana spune direct o parere, putem sa intrebam  “Ce te face sa spui asta?” daca dorim sa intelegem mai bine. Important este sa tinem minte ca nu intotdeauna persoanele au o intentie buna, asa ca e bine sa ne aducem aminte ca ceea ce ni se spune este pana la urma, nimic mai mult decat o parere, exprimata intr-un mod mai mult sau mai putin bun, al carui scop este sa ne puna nitel pe ganduri. Daca ii dam dreptate sau nu, atunci tine de cum vedem noi situatia si abia dupa o analiza amanuntita putem transforma parerea in alegere. Aleg sa ii accept parerea si imi asum aceasta alegere.

Acestea fiind spuse, data viitore cand discutati cu cineva si aveti tendinta sa va aprindeti, va recomand sa numarati pana la 5 si intrebati daca ceea ce ati auzit este si ceea ce s-a dorit a fi exprimat. Intotdeauna o persoana calma va avea mai mult efect asupra cuiva fata de o persoana agitata sau furioasa. Desigur, daca apar lucruri precum “Iubito, te-am inselat!” sau “Draga, am spart cana ta favorita!” atunci nu cred ca tine loc de prea multe interpretari. Dar daca apar totusi nelamuriri, indicat este, repet, sa intrebati. Sa speram totusi ca nu se va intampla asa ceva. As fi foarte suparata sa mi se sparga cana favorita.

Va doresc o zi cat mai frumoasa si mult spor la transmis si exprimat mesajul cel mai corect.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s